Liten tungviktare i ny tappning
En liten tungviktare har nu fått en välbehövlig ansiktslyftning. Vi pratar om Volkswagen Caddy som under 11 år tillverkats i 1,5 miljoner exemplar. Bara under 2014 såldes den i 7 287 exemplar i Sverige. Succén rullar vidare, nu med en rad nyheter.
Grundkonstruktionen är densamma som tidigare men redan här finns en rad förbättringar och uppdateringar som bidragit till bättre körkomfort och högre säkerhet. Det nya elektromekaniska bromssystemet gör att man kan använda sig av alla de nya och avancerade kör- och säkerhetssystemen.
Nya Caddy finns med två olika axelavstånd, två olika karosslängder och två olika karosshöjder. Utseendet är sig likt och har sin omisskännliga karaktär även om det fått ett lyft.
Som tidigare är en skjutdörr på höger sida standard (den öppnar 70 cm), liksom de dubbla stående bakdörrarna. Bakdörrarna går att öppna 90 grader där de också kan låsas eller i 180 grader men då går de inte att låsa. Varför det kanske någon frågar sig? Jo, skulle de kunna låsas i 180-gradersläget och någon körde eller gick in i dem så blir skadorna mindre än om dörrarna är fixerade i det läget. Å andra sidan kan det vara problem med att dörrarna kan blåsa igen under i- och urlastning.
Lastlängden är 178 centimeter i den korta versionen. Men med ”Flex Seat” på passagerarsidan kan det sätet vikas ner så att lastlängden blir 250 cm. Med ”Flex Seat” i Caddy Maxi, som är 47 cm längre, ökar lastlängden från 225 cm till 3 meter. I Caddy Skåp finns sex lastöglor och i Maxi åtta.
Inuti möts vi av en delvis ny instrumentpanel. Instrumenten framför ratten känns igen. Ratten, som är justerbar i såväl höjd- som längsled, är ny, liksom resten av instrumentpanelen. Här finns det ett flertal fack som underlättar det jobb som ska göras i kupén – bilens kontor. Ovanför vindrutan (som går att få eluppvärmd) finns också en praktisk hylla.
Tekniken är på topp med bland annat MirrorLink som ger möjlighet att koppla ihop smartphones och andra enheter som då styrs via bilens integrerade pekskärm. Till radiosystemet kan navigation och backkamera väljas till, liksom ”Park Assist” som automatiskt först mäter vald P-ruta och sedan själv parkerar. Det enda jag som förare behöver göra är sköta gas och broms samt lägga i back eller ettans växel.
Även under motorhuven har det hänt saker. Fyra turbodieslar (TDi), alla på två liter och fyra cylindrar, finns att välja mellan. Effekten är från 75 till 150 hk. Snålast är Caddy Skåp Blue Motion som har en förbrukning på låga 0,4 liter milen.
Alla dieselmotorer har en liten behållare med påfyllning under tanklocket för AdBlue (urinämne) vars uppgift är att minska NOx-mängden i avgaserna, vilket sker automatiskt.
Gillas bensin finns det tre turboladdade och fyrcylindriga TSi-motorer att välja på med effektuttagen 84, 102 och 125 hk. Till sist finns modellen Caddy TGI som drivs med fordonsgas och har en förbrukning på 0,41 kilo per mil. Önskas fyrhjulsdrivning – 4Motion på VW-språk – går det också att få. Fem- eller sexväxlad manuell låda finns, men också sex- eller sjuväxlad automat (DSG).
Ungefär 22 procent av alla olyckor med personskador är kollisioner där bilen kolliderat med fler än ett hinder. För att minimera risken för följdkollisioner enligt detta scenario, hör multikollisionsbromsen till standardutrustningen för nya Caddy. Efter en kollision börjar detta system automatiskt att bromsa ner bilen om föraren själv inte längre skulle vara förmögen att göra detta.
Som tillval finns ett annat säkerhetssystem – City Emergency Braking. Det är bra att ha i kökörning under 30 km/tim, en trafiksituation där de flesta småskador händer. Om en kollision är förestående, och om inte föraren skulle reagera på varningssignaler för detta, bromsas bilen själv ner till stillastående. Det innebär förhoppningsvis att en olycka kan undvikas helt och hållet.
Bland tillvalen av säkerhetssystem finns också bland annat helljusautomatik och trötthetsvarnare. Fyra stjärnor av fem möjliga blev det i Euro NCAP’s krocktest 2007, men nu siktar VW på högre betyg.
VW Caddy är lätthanterlig och praktisk på alla sätt och vis, både i stadstrafik och utanför stadskärnan. Det breda motorutbudet innebär att det finns en Caddyversion som passar de flesta, med reservation för det i mångas ögon begränsade lastutrymmet.
Plus och minus
Plus
+ Nya säkerhetssystem
+ Snålare motorer.
Minus
– Sparsamt med lastöglor
Volkswagen Caddy Skåp TDi 110
Motor: 4 cyl, 1968 cc, dieselturbo.
Topphastighet: 170 km/tim.
Transmission: 6 vxl man.
Effekt: 110 hk/280 Nm.
Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,64 liter/mil CO2 g/km: 168.
Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 268/441/206/187 cm.
Maxlast/lastutrymme: 654 kg/3,2 m3.
Lastutrymme l/b/h: 178/153 (mellan hjulhusen 117)/124 cm.
Släpvagnsvikt: 1500 kg, med B-körkort 1234 kg, med utökad B-körkortsbehörighet 1984 kg.
Tjänstevikt: 1612 kg.
Årlig fordonsskatt: 4325 kronor.
Serviceintervall: 2 år/4000 mil.
Garantier (år): 3 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd.
Pris (exkl. moms): från 125 800 kronor, som testbilen 233 680 kronor .
För mer info: www.volkswagentransportbilar.se
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen