Fördubblad spänning i Porsches konceptbil
Konceptbilen som presenterades på Frankfurtmässan igår är Porsches “Tesla-dödare”. Med dubblad spänning laddar den batteriet till 80 procent på 15 minuter. Drivning med 800 Volt öppnar också för andra möjligheter.
Redan innan Frankfurt Motor Show öppnade, det vill säga idag, började Volkswagen-gruppen med en kvällsaktivitet på måndagkvällen och där var Porsches första helt eldrivna sportbil den största snackisen och har i många medier omskrivits som en Tesla-dödare, alltså en fyrsitsig sedan med sportbilsegenskaper.
Porsche Mission E är en konceptbil, så det dröjer åtminstone några år innan Elon Musk måste titta sig oroligt i backspegeln.
Den stora nyheten är ett drivsystem som jämfört med dagens elbilar har dubbelt så hög spänning – 800 Volt. Det medför lägre vikt och – för den som har rätt laddare – möjlighet att fylla på batteriet för ytterligare 400 kilometers körning på 15 minuter. Fulladdad ska Porsche Mission E ha en räckvidd på 500 kilometer, alltså lika mycket som Tesla Model S men bättre än alla andra elbilar på marknaden. Mission E är förberedd för både sladd- och induktionsladdning.
Systemet med två motorer i Mission E utvecklar över 600 hästkrafter (440KW) som tar bilen från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder och 0 till 200 kilometer i timmen på under12 sekunder. Till skillnad från dagens elbilar kommer Porsches Mission E kunna utveckla sin fulla kraft även efter att flera gånger under kort tid gjort snabba accelerationer. Bilen är fyrhjulsdriven vid behov och kraften fördelas automatiskt. Lägg därtill styrning på alla hjul som förbättrar bilens förmåga att ta kurvor i hög fart. Tillsammans gör det här att Porsche Mission E är bättre rustad för bankörning än andra elbilar, Teslas värstingmodell inräknad. Men till befintliga elbilars försvar får ändå hävdas att Porsches bil ännu bara existerar på konceptstadiet.
Vid sidan av en stor pekdisplay i mittkonsolen använder bilens infotainmentsystem en tredimensionell holografisk display som styrs med handgester i luften som uppfattas av sensorer. Istället för backspeglar ser föraren vyn från kameror direkt i instrumentbrädan.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen