Därför spelade Zara Larsson in på elbuss
Silent Bus Sessions handlar om att uppmärksamma hur tysta Göteborgs nya elbussar är. Så tysta att det går att spela in en akustisk konsert medan bussen kör.
– Det var en väldigt speciell inspelning. Dels att sjunga ”Better You” för första gången, men framför allt med tanke på att det ju är en ganska speciell miljö och att passagerarna inte riktigt visste vad som skulle hända, säger Zara Larsson.
Inspelningen är en del av Silent Bus Sessions och allt är ett reklamjippo för att visa på fördelen med tysta elbussar på Göteborgs nya busslinje 55. Men bara tre av linjens tio bussar är renodlade elfordon. Resterande sju är laddhybrider som kör på el under 70 procent av färden.
Med musikvideon vill Volvo, vars bussar trafikerar linjen, sätta fokus på ElectriCity, ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle.
– Stigande ljudnivåer är ett stort hälsoproblem i världens storstäder. Därför är det vår övertygelse att elektrifierade persontransporter i städer är rätt väg framåt. Men för att verkligen åstadkomma skillnad krävs ett samarbete mellan fordonstillverkare, stadsplanerare, kollektivtrafik, energibolag och akademi, och det är just det samarbetet som är den unika styrkan i projektet ElectriCity, säger Niklas Gustafsson, Volvokoncernens hållbarhetschef.
När ElectriCity var på plats i Almedalen med en hybridbuss passade vi på Elinstallatören på att intervjua deras testförare om hur det är att köra på el jämfört med att köra dieselbuss, något som han får lära ut till de förare som ska köra bussarna i den dagliga trafiken.
Samarbetet inom ElectriCity innefattar totalt 14 aktörer bland annat Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Chalmers och Energimyndigheten. Och det handlar om andra saker runt omkring elbussen. Till exempel skrev vi i juni, när linje 55 invigdes, om inomhushållplatsen på en av ändhållplatserna som möjliggörs av att bussarna är utsläppsfria. I förlängningen kan det leda till att stadsplanerare flyttar in busshållplatser inomhus, till exempel in i köpcentrum. Andra delar i projektet handlar om trafikledningssystem, säkerhetskoncept och energiförsörjning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen