Logga in

Firad kompakt-SUV

Publicerad
28 aug 2015, 13:16

Redan nu, på sitt tredje år är det dags för Mazdas kompakt-SUV CX-5 att få en uppdatering. Bilen har gjort succé i hemlandet Japan men också i Europa. Något som rullar vidare.

Nospartiet känns väl igen men här har det ändå skett ett par förändringar med en ny grill som har liggande ribbor istället för det tidigare bikakemönstret. Det nedre luftintaget har också fått en ny design. Nya och mindre dimljus och dessutom finns nya strålkastare med full-LED på både hel- och halvljus att tillgå.

Interiören har fått en lätt uppfräschning med bland annat nya reglage för värme och ventilation. Sedan har handbromsspaken försvunnit och ersatts av en elektronisk sådan.
Sitt- och körkomforten är bra och att hitta en bekväm körställning är lätt. Även baksätet har blivit bättre och inte så hårt som tidigare. Bagaget tar 503 lådliter eller 1 620 liter då jag fällt det tredelade (40/20/40) baksätet och får då ett helt plant lastgolv.

Fem motoralternativ finns att välja på. Två bensinare på 2.0 liter, en på 160 och en på 165 hk. Det finns också två 2,2-liters turbodieslar på 150 respektive 175 hk. Bensinversionen på 165 hk finns bara med framhjulsdrivning. Önskas diesel och framhjulsdrivning är det den mindre turbodieseln på 150 hk som gäller. Efterfrågas fyrhjulsdrivning – AWD – så finns sådan med bensinmotorn på 160 hk. Bensinsidan toppar med en ny 2,5-liters bensinmotor på 192 hk och 256 newtonmeter – även den tillgänglig med AWD. Den större turbodieseln på 175 hk finns bara med AWD.

Till samtliga motoralternativ serveras en sexväxlad manuell växellåda som standard men för ett tillägg på 14 000 kronor finns en sexväxlad automatlåda. Även automatlådan har piffats till med ett extra drive-läge som föraren kopplar in genom en knapptryckning.

Vid normal körning är CX-5 med den helautomatiska fyrhjulsdrivningen (AWD) framhjulsdriven. Men då AWD-systemet hela tiden läser av (27 olika sensorer) styr- och girvinkel, hjulhastighet, G-krafter och gaspådrag kan kraften när så det behövs fördelas från 95 procent på framhjulen till att bli 50/50 mellan fram- och bakaxel.

CX-5 fick full pott, det vill säga fem stjärnor, i Euro NCAP’s krocktest 2012. Automatbroms – City Brake Support, som är aktiv i hastigheter mellan 4 och 30 km/tim, är standard på nuvarande CX-5 och standard på samtliga nya Mazda-modeller i Skyactiv-generationen.

FAKTA

Mazda CX-5

Pris: från 239 900 kronor, som testbilen 325 400 kronor.

Motor/effekt: 4 cyl, bensin, max effekt 192 hk, max vrid 256 Nm.

Prestanda: toppfart 194 km/tim, 0-100 8,0 sek. Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrivning, 6-växlad automat.

Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 270/456/184/167.

Tjänstevikt: 1515 kg.

Släpvagnsvikt: 2000 kg.

Förbrukning/miljö: 0,72 liter/mil, CO2 165 g/km.

Garantier (år): 10 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd.

Förmånsgrund bil: 325 400 kronor.

Förmånsgrund utrustn: 0 kronor.

Förmånsvärde per år: 45 500 kronor.

Förmånsvärde per månad: 3 791 kronor.