Hjalmar avslöjar hemmets energibovar
Han har byggt en solcellsanläggning i öknen, startat ett prisvinnande solcellsbolag och blivit utsedd till Supertalang av Veckans Affärer i år. Nu vill 28-årige Hjalmar Nilsonne lösa vår tids stora energiproblem genom att få konsumenter att hitta hemmens energibovar.
Dagen då Google köpte Nest, den kaliforniska termostattillverkaren, ändrades allt för energiingenjören Hjalmar Nilsonnes bolag Watty. Två år tidigare, när han startade företaget trodde ingen på uppkopplad energidata som affärsidé. Men när Google betalat 28 miljarder kronor för ett företag som säljer smarta termostater skruvades temperaturen upp för det lilla KTH-baserade uppstartsbolaget
Hjalmar Nilsonne hade under sin studietid ”sprungit på många bollar”, som han själv beskriver det. Men när examen var utplockad och han hade avvecklat sitt engagemang i solcellsbolaget Black Silicon Solar (låt oss återkomma till den historien längre fram) så fick han plötsligt tid att stanna upp och tänka efter vad han ville hålla på med.
Algoritm tolkar elförbrukning
Energiinstitutionen på KTH, där Hjalmar studerat, ville att han skulle doktorera och lockade in honom i ett projekt. Det handlade om att modellera energianvändningen i ett hem genom att lägga in förbrukningsgrafer från olika apparater och därigenom kunna säga något om rimliga åtgärder för att spara energi. Genombrottet kom när Hjalmar insåg att han kunde urskilja enskilda apparater bara genom att titta på den totala förbrukningen, utan att få individuella data.
Om jag kunde se ett mönster i datan, så kunde väl en dator göra det mycket bättre? Energiingenjören Hjalmar behövdes plötsligt inte – det var den stora idén.
Wattys hårdvara, som ännu håller på att utprovas, kopplas in på elmätaren och fångar in förbrukningsdata som skickas till företagets servrar. Där analyseras förbrukningskurvan och en algoritm tolkar vilka apparater som drar ström. Den bearbetade informationen presenteras sedan för användaren i ett grafiskt gränssnitt i en mobilapp.
Vill identifiera energislösarna
– Många människor är missnöjda idag för att de vet att de slösar med energi, men de vet inte hur, säger Hjalmar Nilsonne och fortsätter. En familj, där vi testat vår produkt, hade en stereo som stod inkopplad i standby-läge. Den kostade dem 600 kronor per år och de hade inte ens använt den på fem år!
En annan familj klagade på att deras varmvattenberedare lät konstigt och drog mycket ström. Efter att ha kollat vår app så upptäckte de att den var felinställd – det var därför den lät. Och när de vridit till rätt inställning halverades elförbrukningen.
Jag vill arbeta med att lösa vår tids största problem – övergången till hållbar energi. Jag har valt att jobba med att kommersialisera miljöteknik. Kan Watty göra så att hushållen slösar 60 procent av den tillförda energin istället för 80 procent så vore det en vinst som samhället, bara i Sverige, skulle tjäna miljarder på.
Apple, Google och Watty
Energieffektiviteten i privata hem och byggnader är betydligt sämre än inom industri och transport. Hushållen har självklart inte personer anställda för att räkna på hur energi kan sparas – som industrin ofta har. Beaktat att 80 procent av energin går till spillo så borde de kanske det. Och det är här som utvinning av energidata kommer in i bilden.
Konsumenter – drivna av höga energikostnader, miljöhänsyn och det faktum att det nu går – kommer att vilja bli mer energieffektiva. Aktörer som Google, Apple, telekombolag, energibolag – och uppstartsbolag som Watty, kommer vilja vara med och dela på kakan som bakas av teknikens nya förutsättningar och samhällets klimatambitioner.
Det är ingångsvärdena för Wattys (förmodade) framgångsaga. Bolaget har nyligen tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital och de tio anställda har kunnat komma upp ur källaren de tillbringat ett och ett halvt år i och flytta in bland takåsarna i en vackert renoverad lokal i Gamla Sta’n.
Van vid frågor
Wattys 28-årige vd tar emot Elinstallatören i dörren på femte våningen. Hjalmar Nilsonne är smal, med mörkbrunt hår, och avslappnat klädd i skjorta med maokrage. Ofta inleder han sina svar med ”det är en bra fråga” och det märks att han besvarat vissa frågor förr, vilket förstås inte är så konstigt för en person som precis hamnat på Veckans Affärers Supertalanglista inom kategorin hållbarhetsivrare. Därtill vann han Skype-grundaren Niklas Zennströms pris för hållbart entreprenörskap, Green Mentorship Awards, 2014, så intresset för honom och Watty har varit stort.
Bravida hjälper
Nu fokuserar Watty på att finjustera Wattys produkt och dess användargränssnitt. Fem-tio testfamiljer kopplas in varje månad. Genom att använda en elmätare för varje apparat kan teamet se hur bra algoritmen är på att skilja ut olika förbrukningskurvor.
Hjalmar Nilsonne visar graferna på sin laptop. En kurva med en topp i början och slutet är en diskmaskin som först har hög förbrukning när den värmer upp vatten, låg förbrukning under programmets gång och slutar med att värma luften för att torka bort vattnet.
Ju fler apparater som körs samtidigt desto svårare blir det för algoritmen att skilja ut vad som är vad. För att få tillförlitliga data och för att alla testfamiljer ska känna sig trygga tar Watty hjälp av elektriker från installationsjätten Bravida.
– De har stöttat oss från första början och varit väldigt flexibla vilket är en förutsättning för oss som är en startup. Dessutom får vi väldigt bra feedback från dem, de är duktiga på att tolka energidata och kan ge oss bra kvalitativ input om vad olika apparater drar.
Betatest till hösten
När algoritmen fintrimmats efter att Watty testat sin produkt i ett hundratal hem ska betatestningen dra igång i höst. Men exakt hur planen ser ut sedan, hur Watty ska nå ut på en massmarknad vill Hjalmar Nilsonne inte gå in på idag. Men han ser en bred marknad där i stort sett vem som helst kan ha nytta av företagets produkt.
Hjalmar Nilsonne
Ålder: 28 år.
Familj: Sambo.
Bor: Sundbyberg
Yrke: Vd för Watty
Fritid: “Vilken fritid? Jag kan inte komma på något som är roligare än att jobba med Watty.”
Senast lästa bok: “Min mamma Åsa Nilsonnes bok ‘H’ som handlar om om hippocampus.”
Senaste film på bio: Birdman.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen