Sverige först efter USA med induktionsladdning
Elinstallatören var med på invigningen i Stockholm när Europas första trådlöst laddade bilar rullade igång. Hypotesen i testet är att induktionsladdning minskar tröskeln och öppnar elbilsmarknaden för fler vanliga användare.
Tjugo personer som är erfarna elbilsförare ska testa induktionsladdning i år och nästa år. Mia Nordström som jobbar med affärsutveckling på Vattenfall är en av testpiloterna i projektet som invigdes vid Stadshuset i Stockholm i slutet av maj. Hon har inget emot laddningen av elbilen med sladd, men ser ändå fram emot att testa den trådlösa laddtekniken.
– På vintern när kabeln blir ganska hård av kyla och det kan vara blött och kallt då är det lite bökigt. Det här kommer göra att det går snabbare, blir mer bekvämt och automatiskt, säger Mia Nordström.
Hon är en av ungefär 10 000 förare i Sverige som kör antingne el eller plugin-hybrid. Hon tycker inte att sladden direkt är ett problem, men hon märker ändå att efter ett års användnning att det skulle kunna finnas bättre sätt. Dessutom ser hon stora möjligheter till affärsutveckling med den nya trådlösa tekniken
– Till exempel så skulle man kunna ladda bussar induktivt så att man inte behövde den här otroliga laddinfrastrukturen som Stockholm har byggt upp för linje 73.
Mellan horder av turister som vallas fram av guider vid Stockholms stadshus har en elbil och en induktionsladdare från amerikanska företaget Plugless ställts upp. Bara att föra in tekniken i Europa har tagit sin tid eftersom det är första gången den används här. Det har krävts tillstånd bland annat från Transportstyrelsen före testet har kunnat köras igång. På plats under invigningen av testet är Rebecca Hough, vd och en av grundarna till Plugless. Hon är också den som förevisar tekniken för den samlade presskåren.
”Det har visat sig i de få studier som har gjorts, framförallt på de som kör plugin-hybrider, som har möjlighet att köra antingen på fossilbränsle eller på el, att det är lätt att bli lite lat: varför ska man anstränga sig och koppla in en sladd?”
Stefan Petterson, forskningsledare electromobility
– Det här systemet handlar om bekvämliget, säger Rebecca Hough till Elinstallatören. Istället för att behöva plugga i och ur en sladd så kör du helt enkelt in i ditt garage som du skulle ha gjort med en vanlig bil.
På 15 meters avstånd känner laddaren igen den bil den är ihopparad med och laddstationens pilar börjar blinka. När bilen kommer ännu närmre blinkar pilarna långsamt och när bilen hamnat rätt tänds en grön cirkel. När man sedan stannar motorn så startar laddaren automatiskt. Uppladdningstiden är sedan densamma som för en traditionell laddare med sladd. Priset – i USA – är än så länge 50 till 75 procent högre än en konventionell elbilsladdare. Men det kommer sjunka, det är Stefan Pettersson, forskningsledare på Viktoria Swedish ICT, övertygad om.
– Det är ingen avancerad teknik det här så det finns bra potential att få ner priset, säger han.
Han är inne på samma linje som Mia Nordström och – förstås – Rebecca Hough, att bekvämlighet är en viktig faktor för att få fler att i praktiken gå över till el.
– Det har visat sig i de få studier som har gjorts, framförallt på de som kör plugin-hybrider, som har möjlighet att köra antingen på fossilbränsle eller på el, att det är lätt att bli lite lat: varför ska man anstränga sig och koppla in en sladd?
– För att få en stor elbilspenetration så handlar det om att nå den kategori av användare som är vanliga människor. Och de vill nog ha det bekvämt, det är vår hypotes, säger Stefan Petterson, på Viktoria Swedish ICT.
Läs den första artikeln om testet här.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen