Mazda som kammat hem designpriser
Här har vi en något anonym familje- och tjänstebil som tar steget ut i rampljuset och får höga betyg i samtliga kategorier. Designen har fått flera priser, komfort, motor och väghållning är utmärkt och nu är det även möjligt att få fyrhjulsdrift. Vi gillar det mesta hos nya Mazda 6.
Mazda säger att de går sin egen väg. Hela vägen. Det stämmer nog ganska bra. Idag, när de flesta bilar ser väldigt lika ut för ett otränat öga, sticker Mazda 6 ut med sin kaxiga design. Modellen har vunnit ett antal designpriser och fanns med som en av tre finalister i 2013 World Car Design of the Year Award tillsammans med de engelska sportbilarna Aston Martin Vanquish och Jaguar F-Type. Det är naturligtvis ganska häftigt för en japansk familjebil.
Vår testbil har en djupröd metallic-färg som Mazda kallar Soul Red Metallic. Den är något av Mazdas signaturfärg och kostar hela 7500 kr att bocka för i tillvalslistan. Men kanske är den värd det. En kollega på kontoret, som säger att hon inte vet mer om bilar än att de har ratt och fyra hjul, säger att färgen är den snyggaste hon sett och att hon är beredd att köpa en ny Mazda på stubben, bara för färgens skull. Parkerad bredvid vd:ns nya och solid-röda Audi Q3 får Mazdan Audin att se gammal och trött ut, säger kollegan vidare. Men det säger vi förstås inte till vd:n.
Full pott för utseendet alltså, båda från den stora världen och den lilla. Men kan då köregenskaperna matcha de höga betygen? Första intrycket av den 2,2 liter stora diesel-motorn är ett ganska markant diesel-knatter. Men vi glömmer och förlåter det rätt snabbt. För motorn är väldigt fin. Den upplevs som betydligt starkare än sina 175 hästkrafter och fungerar utmärkt ihop med fyrhjulsdriften och automatlådan. Bilen sugs ner i vägbanan med en magnetisk effekt som bara en välfungerande fyrhjulsdrift kan ge. Som förare längtar man efter prövande grusvägar, men tyvärr erbjuder provkörningen bara motorväg och fartkameror.
I motorvägsfart är det dock märkbart att Mazda 6 blivit tystare i kupén. Mycket arbete har lagts ner på förbättrad ljudisolering på ett flertal ställen runt hela karossen. Mazda säger själva att mätningar visar att ljudnivån sänkts med cirka 10 procent på vägar med grövre beläggning och med cirka 25 procent på motorvägar. Även ett förbättrat fjädringssystem med bland annat andra bussningar hjälper till att sänka ljudnivån.
Fyrhjulsdriften går att få till kombiversionen med dieselmotorerna på 150 hk och 175 hk. AWD-systemet har uppdaterats för att bättre och snabbare anpassa sig till förarens körsätt och till underlaget. Till detta använder systemet 27 olika sensorer.
Mazda 6 finns i tre versioner: Core, Vision och Optimum. Vi provkör den senare, där utrustningslistan bland annat består av: 19 tums lättmetallfälgar, bländningsfria adaptiva LED-strålkastare, Bose ljudanläggning med surroundljud och elva högtalare, autobroms vid högre hastighet (30-145 km/tim) (SBS), autobroms vid backning, adaptiv farthållare, Mazda Radar Cruise Control (MRCC), trötthetsvarnare (DAA), läderklädsel med elektriskt inställbara framstolar och med minne på förarstolen, Active Driving Display, nyckellöst låssystem med Smartkey, larm, eluppvärmt baksäte och backkamera.
Det här med att gå sin egen väg gäller inte minst Mazdas motorutveckling. Medan de flesta andra biltillverkare ”downsizar” och fokuserar på mindre motorer går Mazda åt andra hållet och satsar på större cylindervolym. 2.0 liters bensinmotorn på 165 hästkrafter har världens högsta kompressionsförhållande för en serietillverkad standardmotor på 14,0:1, medan den starka 2.2 liters dieselmotorn, i två effektversioner på 150 respektive 175 hästkrafter, istället har ett extremt lågt kompressionsförhållande för en dieselmotor på 14;0:1.
Dieselmotorn på 150 hästkrafter i kombination med manuell växellåda och framhjulsdrift i en Sedan-modell har en bränsleförbrukning på 3,9 l/100 km och ett CO2-värde på 104 g/km. Fyrhjulsdrivna Mazda 6 Wagon AWD med dieselmotor på 150 hästkrafter har en förbrukning på 0,5 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 132 g/km.
Vår testbil har som sagt den större dieseln, där fabriksuppgiften är en medelförbrukning på 0,54 liter per mil. Bilföretagens fabriksuppgifter är dock som alltid högst teoretiska siffror. I praktiken ligger förbrukningen vid blandad körning på runt 0.7 liter. Men i laglig motorvägsfart och men en lätt gasfot går det att snitta runt halvlitern.
Sammanfattningsvis får nya Mazda 6 alltså höga betyg. Det vi gillar bäst är den kaxiga designen och en körglädje som matchar den utseendemässigt höga svansföringen. Och även om vi inte testat fyrhjulsdriften i vinterväglag är vårt intryck att den passar bil och motor utmärkt. Den enda invändningen vi har är att GPS-navigatorn har krångliga menyer och att det är svårt att ange en destination, men det känns som en ganska liten anmärkning i det stora hela.
Priset på Mazda också satt så att det borde tilltala borde tjänstebilsförare och barnfamiljer som söker en pålitlig bil för privat bruk. Priserna börjar på 239 900 och slutar på 337 900 kr för 2,2 liters dieseln med AWD och i Optimum-utförande, vår testbil.
Plus och minus
Plus:
+ Design och köregenskaper
Minus:
– Något högt diesel-knatter
Mazda 6
Pris: 337 900 kr
Motoreffekt: Fyrcylindrig diesel på 2,2 liter. 175 hk. Vridmoment, 420 nm.
Prestanda: 0-100 km/h: 7,9 sek.
Toppfart: 223 km/h.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Automatlåda med sex steg.
Mått/vikt: Längd/bredd/höjd: 481, 184, 148 cm.
Tjänstevikt: 1560 kg.
Maximal dragvikt: 1600 kg.
Förbrukning/utsläpp: 0,54 liter/mil vid blandad körning (fabriksuppgift).
Koldioxidutsläpp: 143 gram/km.
Garantier: Nybil 3 år plus 7 år komponentgaranti, lack 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, assistans 10 år (vid årlig service i Mazda-verkstad)
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen