Därför testas trådlös laddning
Ett pilotprojekt med 20 elbilar som laddas trådlöst via induktion kommer genomföras av energibolaget Vattenfall under året. Syftet är att driva på utvecklingen av laddstationer och förenkla för användarna.
– Laddsladden kan upplevas som ett hinder för elbilsköparen, men tanken är att den trådlösa tekniken ska undanröja detta. Den praktiska nyttan i vardagen är i fokus, säger Karl Bergman, Forskningschef Vattenfall.
Trådlös laddning av elbilar kommer testas på 20 bilar i Stockholm och Göteborg. Det blir skarp användning, demonstreras och utvärdering under ett års tid. Laddningen sker med induktionsteknik och det är det första testet i Europa som låter vanliga användare testa sladdlös laddning.
– Vi tog initiativet för att vi vill driva på utvecklingen av laddtekniken och förhoppningsvis möjliggöra framtagandet av en standard för den europeiska marknaden där vi kan vara med och leverera en prisvärd och praktisk produkt, säger Karl Bergman.
Samarbetsprojektet kommer även belysa hur tekniken fungerar under svenska förhållanden, med exempelvis kyla och snö.
Bakom testet står förutom Vattenfall också Energimyndigheten som backar med finansiellt stöd. Även forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT, Gatubolaget i Göteborg, Stockholms Stad, Strålsäkerhetsmyndigheten och Test Site Sweden på Lindholmen Science Park.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen