Sveriges vägnät farligt för yrkestrafik
”Om Sveriges vägnät skulle betraktas som en arbetsplats skulle Arbetsmiljöverket stänga det för yrkestrafik”, det säger vägexperten Johan Granlund som vet hur singelolyckor kan undvikas.
Förare i fordon med hög tyndpunkt lever farligt på svenska vägar. Och det är kurvorna som är boven i dramat. Med bättre doserade kurvor skulle antalet olyckor med antalet svårt skadade kunna minska med 500 per år, det skriver tidningen Transportarbetaren som talat med vägexperten Johan Granlund.
– Många kurvor är inte kompatibla med motorfordon, speciellt inte tunga fordon
Johan Granlund
Ytterkurvor har fem gånger dödligare singelolyckor än innerkurvor enligt Johan Granlund. Det är för att bilarna lättare glider av vägbanan, förutsatt att den inte byggs så att den får högre ytterkant och lutar inåt.
– På många landsvägar är upp till ar tredje ytterkurva antingen inte uppbankad alls eller alldeles för lite säger Johan Granlund till tidningen.
Tunga fordon har högre tyngdpunkt än personbilar och det ger effekt på de krängningar som de utsätts för som leder till större risk för avåkningar i kurvor. Men risken att åka av är inte synlig för blotta ögat och det leder till många olycksfall för yrkespersoner på svenska vägar, enligt Johan Granlund.
– Många kurvor är inte kompatibla med motorfordon, speciellt inte tunga fordon. Vägbanans geometri uppfyller behoven hos trafik som består av oxdragna kärror – men inte för tunga fordon i landsvägsfart, säger Johan Granlund till Transportarbetaren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen