Ny och fräsch till 100 procent
Förra året såldes det i snitt en Passat var 29:e sekund någonstans i världen. Det blir två per minut, 126 per timme eller 3 000 per dag. Varje dag. Att Passat är en succé är klart då den sålts i 22 miljoner exemplar sedan 1973, varav 302 000 i Sverige.
Nya Passat finns både som fyrdörrars och kombi där måtten mellan de båda karossformerna är desamma. Jämför vi med den avgående Passat är måtten i princip desamma. Inredningen känns modern. De runda instrumenten – varv- och hastighetsmätare – har minskats i storlek och flyttats isär för att mellan dessa ge plats för en display som visar viktig information. Välj till Active Info Display och få navigation även på en stor färgskärm mellan de båda instrumenten. I Head-up display visas aktuell hastighet, navigationssymboler och annan viktig information i mitt synfält genom vindrutan. En finess är att två mobiltelefoner kan kopplas upp samtidigt – exempelvis en företagstelefon och en privat telefon.
Åtta direktinsprutade turbomotorer – fyra bensinare och fyra dieslar – med en effekt från 120 till 280 hk finns att välja på. Samtliga har blivit 20 procent mer bränsleeffektiva och har start&stop-system. DSG-automatlåda med 7 växlar är standard för de starkaste TSi-motorerna (240 och 280 hk) och finns som tillval för övriga som är 6-växlade. Passat finns också som laddhybrid och har då en sammanlagd effekt på 211 hk och kan köra upp till 5 mil på enbart el eller 100 mil på både el och bensin. Sedan finns också fyrhjulsdrivning – 4Motion.
En verklig finess är Trailer Assist som gör det enkelt att backa med släp (+ 11 500 kronor inkl dragkrok). Det är bara att lägga i backen och trycka på aktiveringsknappen, gasa och bromsa så fixar bilen resten själv. Hela förloppet kan föraren se på pekskärmen. Skulle föraren korrigera styrningen eller om farten är för hög bromsas ekipaget till stillastående. Vill föraren fortsätta så blir det att aktivera tekniken en gång till.
Hela batteriet av säkerhetssystem plus ett par nytillkomna finns att välja till. Bland dessa ”Emergency Assist” som aktiveras om föraren av någon anledning är oförmögen att köra, exempelvis vid plötslig sjukdom. Ett system som man får hoppas aldrig eller sällan behöver användas.
På de stundtals kurviga men snabba vägarna längs kusten ligger bilen fint på vägen. Gången är fast men samtidigt komfortmjuk som förväntas av en storlastare som Passat. Känslan i styrningen förmedlar ett behagligt motstånd. 150 hk, som i testbilen, är ganska lagom utan att motorn känns trött, men visst hade det inte suttit fel med en av de större motorerna.
Volkswagen Passat Sportscombi 2.0 TDi 150
Pris: 317 900 kronor.
Motor/effekt: 4 cyl, turbodiesel, max effekt 150 hk, max vrid 340 Nm.
Prestanda: toppfart 218 km/tim, 0-100 8,7 sek.
Kraftöverföring: motor fram, framhjulsdrivning, 6-växlad automat.
Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 279/476/208 (183 med infällda backspeglar)/147.
Tjänstevikt: 1501 kg.
Släpvagnsvikt: 2000 kg.
Förbrukning/miljö: 0,45 liter/mil, CO2 118 g/km.
Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.
Förmånsgrund bil: 329 400 kronor.
Förmånsgrund utrustn: 11 500 kronor.
Förmånsvärde per år: 48 792 kronor.
Förmånsvärde per månad: 4 066 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen