Hakar på plug-in-trenden
Plug-in-hybrid tycks vara den rätta vägen att gå. Ett bevis på detta är Audi A3 e-tron som kan köras 5 mil på eldrift eller 94 mil på en tank och en laddning. Bränsleförbrukningen är snål med 1,5 liter bensin på 10 mil och utsläppen ligger på låga 35 g/km.
Designen är som vanliga A3 Sportback förutom små detaljer som talar om att detta är en hybrid. e-tron-märkningen finns i grillen, på framflyglarna, bakluckan, instegströsklarna och på växelspaken. Instrumenteringen framför ratten är lite annorlunda med effektmätare till vänster om hastighetsmätaren. På den lilla skärmen mellan de båda instrumenten visas också hur hybridsystemet jobbar. Med bensin, el eller i läge ”boosting” som Audi kallar det då de båda drivsystemen arbetar tillsammans eller under energiåtervinning.
Audi satsar hårt på hybridtekniken. Senaste beviset för hur bra det är såg vi på Le Mans 24-timmarsrace där Audi tog dubbelseger. I testbilen sitter en 1.4-liters TFSI-motor på 150 hk och 250 newtonmeter. Den motorn är kopplad (som då blir till parallellhybrid-teknik) till elmotorn på 102 hk och 330 Nm eller då vi pratar om el – 75 kW. En elmotor har ingen momentkurva utan all kraft finns här från noll till max vilket betyder att vridmomentet är 330 newtonmeter medan bensinmotorn ger full effekt mellan 5 000 och 6 000 varv per minut.
Själva laddanslutningen sitter i grillen bakom de fyra ringarna som skjuts åt sidan. Till e-tron finns tre laddsätt: En laddkabel med laddbox och nätkabel med industrikontakt. Innan dessa kan monteras i hemmet måste en elinspektion göras. Med laddbox eller industrikontakten är det fulladdat på 2 timmar och 15 minuter. Något längre laddtid – minst det dubbla – blir det om laddningen görs via nätkabeln från ett hushållsuttag. Batteripacken som är av typen litiumjon sitter inkapslad i ett krocksäkert aluminiumhölje under baksätet.
e-tron startar så gott som alltid på el. Även då temperaturen krupit under nollan. På växelväljaren finns tre körprogram att välja mellan. Bilen ligger bra på vägen med låg tyngdpunkt vilket får tillskrivas batteripacken som bara det väger 125 kilo. Det är svårt att förstå att detta är en miljöbil då den har prestanda som en sportbil men med snål förbrukning och utsläpp. Vid inbromsning eller genom att lätta på gaspedalen fungerar elmotorn som en generator och återvinner energi till batteripacken.
I motorvägsfart ända upp till 130 km/tim går det att köra på enbart el. Då jag lättar på gasen kopplas både el- och bensinmotorn bort och vi rullar ljudlöst – med frihjul. Det här är framtiden – redan idag.
Audi A3 Sportback e-tron
Pris: 389 600 kronor.
Motor/effekt: 4 cyl, bensinturbo, 150 hk, 250 Nm.
Elmotor: 102 hk, 330 Nm.
Sammanlagd effekt: 204 hk, 350 Nm.
Prestanda: toppfart 222 km/tim, 0-100 7,6 sek.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrivning, 6-växlad automat.
Mått: Axel/längd/bredd/höjd i cm: 263/431/196 (178 med infällda backspeglar)/142.
Tjänstevikt: 1615 kg.
Släpvagnsvikt: Får ej ha dragkrok.
Förbrukning/miljö: 0,15 liter/mil, CO2 35 g/km.
Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 12 rostskydd.
Förmånsgrund bil: 308 100 kronor.
Förmånsgrund utrustn: 0 kronor.
Förmånsvärde per år: 27 900 kronor.
Förmånsvärde per månad: 2 325 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen