Logga in

Nissan e-NV200

Publicerad
9 dec 2014, 09:36

Nissans NV200 är en succé. I New York rullar den sedan flera år tillbaka som taxi vilket den också kommer att göra från december i London. Men då som 100 procent elbil – e-NV200. Succén rullar vidare och e-NV200 finns nu också i Sverige som femsitsig personbil eller lätt transport/skåpbil.

Nissan har lyckats med att förena den praktiska nyttan och lastkapaciteten hos NV200 och den elektriska drivlinan hämtad från Nissan LEAF. Enligt den i Europa överenskomna körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) har Nissan e-NV200 en körsträcka på 170 kilometer. Det lär räcka med råge då den genomsnittliga körsträckan för den här typen av hantverks-/lätta transportbilar ligger på 100 km dagligen. Sedan kan man ha synpunkter på NEDC’s sätt att mäta detta.

Fyra laddningsätt finns att välja mellan. Det enklaste är att ladda med den medföljande sladden via ett vanligt 230 volts eluttag. Laddtid ca 12 tim. Sedan går det att ladda med en i bilen inbyggd 3.3-laddare via en 16 amperes säkring vilket tar 6 till 8 timmar. Ett alternativ till detta är att uppgradera den inbyggda laddaren till en 6.6-laddare med 32-amp säkring. Då är det fulladdat på bara fyra timmar. Det fjärde laddsättet är snabbladdning där batteriet får 80% laddning på bara 30 minuter. Även om det går fort att snabbladda så är nackdelen att det sliter hårt på batteriet säger vissa medan andra inte märkt någon förslitning alls. Nytt i e-NV200 är bromssystemet som medger bromskraftåtervinning. I stadskörning med många stopp blir det mycket bromskraft som återladdar batteripacken.

e-NV200 är en nätt liten skåpbil men har en betydligt större skåpbils lastutrymme. Skåpvolymen är på 4,2 kubikmeter som faktiskt är detsamma som i VW Caddy Maxi. Lastutrymmet är lättlastat då bakdörrarna som är delade 70/30 går att öppna 180 grader som mest. Att trycka in två EU-pallar efter varandra går galant. Skjutdörren på sidan öppnar tyvärr bara 69 cm vilket kanske är tillräckligt för lättare verktyg.

Vägegenskaperna är inte att klaga på. Med batteripacken av typen litiumjon och som väger 268 kilo och placerat under golvet ger bilen en låg och stabil tyngdpunkt. Kraften från elmotorn – 80 kW (108 hk) 254 newtonmeter finns från stillastående och sedan spikrakt upp till då den tar slut vid 135 km/tim. Någon växellåda i vanlig bemärkelse finns inte utan här är det ett läge fram och ett läge bak. Men gången, både vad gäller acceleration och inbromsning, är snabb men samtidigt mjuk och behaglig – limousinlikt om vi ska ta i lite.

Tre körprogram finns att välja mellan. I Eco-läget anpassas accelerationen att var mjukare och på så sätt dra ner elförbrukningen. Även luftkonditioneringen sänks. I B-läge jobbar körprogrammet tillsammans med Eco för att maximera bromskraftåtervinningen och optimera den totala elkonsumtionen. I det tredje körprogrammet Eco-routing knappar du in den mest energieffektiva vägen som du sedan kör efter. Start-i-backe-hjälp är standard och gör att bilen inte rullar bakåt när föraren flyttar foten från broms- till gaspedal.

Ett plus i kanten får e-NV200 för sin styrning som är av typen el-servo och som känns lika bra i motorvägsfart som då det gäller att ta sig fram i stadstrafik. Men tyvärr går inte ratten att justera i längsled och med kort justermån av sätet blir körställningen lite aplik, dvs. jag kör med krokiga ben och raka armar. Sikten över den framförvarande trafiken och åt sidorna är bra men att backa är ingen höjdare utan backkameran som tack och lov är standard.

Då grundpriset är 250 550 kronor (utan moms) är det redan en bra affär. I det ingår också batteriet. Eventuellt kommer Nissan också att leasa ut batteriet. Bilköpet blir då billigare men då tillkommer batterihyran som gissningsvis kommer att hamna på 800 kronor i månaden under ett år om du håller dig inom 1250 mil om året. Kör du mer går hyran raskt upp. Fördelen är att om – eller då batteriet börjar tappa sin laddförmåga är det bara att få isatt ett nytt.

Plus och minus

Plus

+ Räckvidd

+ Bra garantier

Minus

– Kort justermån av sätena

FAKTA

Nissan e-NV200

Motor: Permanent elsyncronmotor

Topphastighet: 120 km/tim

Transmission: Steglös automat

Effekt: 80 kW/108 hk/254 Nm

Bränsleförbrukning – blandad körning: 2 kronor milen, max räckvidd 17 mil på en laddning

CO2 g/km: 0

Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 272/440/201/186 cm.

Maxlast/lastutrymme: 640 kg/4,2 m3

Lastutrymme l/b/h: 204/150(122 mellan hjulhusen/136 cm

Släpvagnsvikt: 0 kg

Tjänstevikt: 1632-1654 kg

Serviceintervall: 1 år/3000 mil

Garantier (år): 3/10000 mil nybil, 12 rostskydd, batteri 5/10000 mil mot kapacitetförlust – minst 9 av 12 staplar i batteriindikatorn vid fulladdat batteri. Mot tillägg 5/10000 mil på elbilskomponenter

Pris (exkl. moms): från 250 550:-, som testbilen 271 100:-

För mer info: www.nissan.se