Koreansk elbil med kaxig design
Kia Soul EV har en iögonfallande design som gör att bilen inte passerar obemärkt. Den fyrkantiga formen ger generösa innerutrymmen och bra sikt åt alla håll. Enligt fabriksuppgifterna ska räckvidden vara omkring 21 mil. Vi lyckas aldrig uppnå mer än 14-15 mil. Trots det har Kia skapat en elbil som är lätt att tycka om.
Kia Soul har fått flera designutmärkelser, bland annat prestigefulla Red Dot-priset. Som kuriosa uppger Kia att företagets Color Team arbetat i ett helt år med att ta fram en färgpalett som ska attrahera kunderna och samtidigt signalera att det är en miljöbil. Trots de höga designambitionerna får bilen kort och gott omdömet ”ful” av testförarens barn och fru. Men lika vanligt är omdömet ”snygg och häftig”. Det är uppenbart att designen väcker starka känslor och att man antingen är starkt för eller emot, några mellanlägen finns inte.
Utöver drivpaketet är Kia Soul EV samma Soul som den som den uppdaterade version som lanserades tidigare i år. Jämfört med den tidigare generationen av modellen har den denna nya modell längre hjulbas, styvare chassi och uppgraderad fjädring. Det har gett förbättrade köregenskaper och bättre utrymme i kupén.
Just innerutrymme är ett av bilens triumfkort. Man sitter bra på alla platser och sikten är utmärkt. Ett stort plus för att baksätena går att fälla så att det kan skapas ett helt plant lastutrymme på 891 liter. Förarställningen är dock ganska upprätt och lite bussliknande. Här ger vi ett minus för att ratten inte går att ställa i längsled utan bara upp och ner. Bilen är framhjulsdriven men har ändå en mycket bra svängradie.
Elmotorn är på 111 hk och har ett vridmoment på 285 nm. Det räcker gott och väl till. 0-100 går på 11,2 sekunder och toppfarten är 145 km/h. Trots maximal laddningstid lyckas vi aldrig uppnå en räckvidd längre än 14,5 mil. Det placerar Kia Soul EV mitt emellan E-Golf och BMW i3, de två andra elbilar i personbilsutförande som vi testar i detta nummer.
Bilen startar alltid i eco-läge, där kraften från elmotorn begränsas något. Jämfört med andra bilar verkar inte räckvidden drabbas särskilt mycket av aggressiv körstil eller användning av klimatanläggning. Fabriksuppgifterna anger en elförbrukning på 1,47 kWh/h per mil i blandad körning. Vi uppmäter dock i snitt 1,7-1,8 kWh per mil. Det gäller för övrigt även för de andra testade elbilarna.
Det finns tre olika sätt att ladda bilen. I vanligt eluttag med hushållsström är laddtiden 10-14 timmar. Med en särskild ”wallbox” minskar tiden till 4-10 timmar. Det är hemmavarianterna. Mest tidseffektivt är förstås snabbladdning då man på cirka 30 minuter kan uppnå 80 procent av batterikapaciteten.
I basutförande kostar Kia Soul EV 368 000 kronor. Den bil vi kör är dock utrustad med skinnklädsel och sätesventilation, ett påslag på 12 900 kr. Kia lämnar en fakbriksgaranti på hela 7 år eller 15 000 mil. Det omfattar även batteriet.
Trots några plumpar i protokollet, främst då vad gäller räckvidden, är Kia Soul en elbil som är lätt att använda och lika lätt att tycka om, inte minst då för de generösa innerutrymmena. Men den som inte gillar att köra en bil som folk tittar lite extra på väljer nog exempelvis hellre mer anonyma E-Golf.
Kia Soul EV
Pris: 368 000 kr. Berättigad till supermiljöpremie på 40 000 kr.
Räckvidd: 21 mil (fabriksuppgift).
Förbrukning: 1,47 kW/h per mil (fabriksuppgift).
Batterigaranti: 7 år eller 15 000 mil.
Motoreffekt: 111 hk.
Prestanda: 0-100: 11,2 sek. Toppfart 145km/h (fartbegränsad).
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen