E-Golf ger mersmak på elbilskörning
Efter minstingen Up! är det dags för Volkswagen att lansera nästa elbil: E-Golf, en renodlad elbil. Räckvidden är upp till 19 mil och det går att ladda i ett vanligt eluttag. Betyget på E-Golf blir högt. Den ger föraren mersmak på elbilskörning och plötsligt känns fossildrivna motorer väldigt gammaldags.
E-Golf lanseras samtidigt som Volkswagen firar 40-årsjubileum för den stilbildande modellen. Redan den första Golfen fanns faktiskt som eldriven, men bara i 20 exemplar och då för forskningssyfte. På VW:s museum i Wolfsburg hittar besökarna ”Golf I CityStromer” från 1976, bestyckad med en 20 hk stark likströmsmotor. 2014 års E-golf har en motor på 115 hk. Listpriset är 374 900 kr och den är berättigad till den supermiljöbilspremie på 40 000 kr som förra regeringen inrättade. Premien finns med även i den nya regeringens budget.
Kraftkällan i E-Golf är ett högspänningsbatteri som VW lämnar åtta års garanti på. Med energiåtervinning går det att till viss del återföra energi till batteriet under körning. Det görs dels genom att utnyttja bromskraften och dels genom vad som bäst kan beskrivas som en modern form av motorbroms. Den kan via växelspaken enkelt ställas in i tre olika hårt ställda bromssteg. Mest kraft återförs till batteriet i det hårdast ställda läget, men då upplevs motorbromsen som något för stark.
Tre körlägen
Även körlägena är tre till antalet: Normal, Eco och Eco+. Vill man komma i närheten av 19 mils räckvidd så är det Eco+ som gäller. Då begränsas motoreffekten ganska kraftigt samtidigt som onödig energislukande utrustning stängs av. Det gäller såklart även klimatanläggningen, så körning i det läget under vinterhalvåret leder till en ganska kall kupé.
Det klagas ofta på att bilföretagens räckviddssiffror för elbilar är väldigt teoretiska. Men efter att på nätterna laddat E-Golf i ett vanligt eluttag visar färddatorn faktiskt närmare 19 mils räckvidd vid start på morgonen vid val av läge Eco+. Stort plus för Volkswagen för det. Förbrukningen anges till i snitt 1,27 kWh per mil. Vid vårt test uppgår förbrukningen dock till mer än 1,8 kWh, men räckviddssiffrorna håller ändå.
Snabb i axet
E-Golf är förvånansvärt pigg. 0-100 går på 10,4 sekunder och 0-60 på bara 4,2 sekunder. Från rödljuset i stadskörning drar man därmed ifrån de flesta bilar med fossildrivna motorer.
E-Golf är rolig och väldigt bekväm att köra. Det går att laborera med de olika körlägena och de tre inställningarna av motorbroms och se hur det påverkar räckvidden positivt och negativt. Aktuella siffror för räckvidd, förbrukning och energiåtervinning kan illustrativt visas i en stor display i mittkonsolen och även i den lilla färddatorn på instrumentbrädan. Det känns som en utmaning att få batterikapaciteten att räcka så långt som möjligt och det leder naturligtvis till mjuk och snål körning, vilket i sig kan vara lugnande i den stressade Stockholmstrafiken.
Problem med anti-spinn
Det finns naturligtvis inga växlar och därmed inte heller någon kraftfördröjning. Vridmomentet på 270 NM är tillgängligt över hela registret – ända upp till 140 km/h som bilen är fartbegränsad till. Vid hastigheter högre än det skulle batteriet laddas ur alltför fort. Motoreffekten är så pass kraftig att bilen lätt spinner loss vid starten, särskilt vid vått väglag. En anmärkning där för att anti-spinn på hjulen inte verkar fungera ordentligt.
Standard i Sverige är en värmepump istället för elvärmare till kupén. Pumpen fungerar likt en värmepump i en villa och ger på ett effektivare sätt värme till kupén, vilket reducerar energiförbrukningen. Systemet tar tillvara på värmen i den omgivande luften samt överskottsvärmen från drivlinans komponenter. Vid kall utetemperatur kan värmepumpen spara upp till 36 procent av räckvidden. Värmepumpen används även för att kyla kupén.
Goda köregenskaper
Några dagars körning i E-Golf ger mersmak på elbilskörning. Det är lätt att uppskatta tystnaden och den smidiga framdriften. Och det är verkligen en härlig känsla att ladda bilen i ett vanligt eluttag på natten och sedan ha närmare 19 fräscha elmil tillgängliga.
Som för alla elbilar medför batterierna en låg tyngdpunkt som i sin tur har en mycket positiv effekt på bilens köregenskaper. Den kränger väldigt lite och det känns nästan som om den sugs fast mot körbanan.
Utrymmena invändigt är som för en vanlig Golf och alltså ganska generösa för klassen. Under en lucka i lastutrymmen finns två laddningskablar: En för vanligt eluttag och en för snabbladdning. Den som söker efter ställen att snabbladda sin elbil kan med fördel använda sig av sajten www.uppladdning.nu.
Full pott
Slutbetyget för E-Golf blir mycket högt, faktiskt full pott. Det är svårt att hitta svagheter eller saker att anmärka på. Som bil upplevs E-Golf som väldigt genomtänkt och färdig med en solid känsla. Den är ett utmärkt val för den som vill köra så miljövänligt som möjligt, har möjlighet att ladda bilen hemma och kanske på jobbet och dessutom mestadels kör kortare sträckor i och omkring en stad. Kanske är E-Golf en av de bästa miljöbilarna idag?
För längre resor är den naturligtvis inte det bästa alternativet, om man inte vill och kan stanna och snabbladda varje 15-19.e mil. Men genom den besparing som görs på den billiga miljöbilskörningen finns det gott och väl pengar över till en hyrbil för semester och långresan.
e-Golf
Pris: 374 900 kr. Berättigad till supermiljöpremie på 40 000 kr.
Räckvidd: 19 mil (fabriksuppgift)
Förbrukning: 1,27 kW/h per mil (fabriksuppgift).
Batterigaranti: 8 år eller 16 000 mil.
Motoreffekt: 115 hk.
Prestanda: 0-100: 10,4 sek. Toppfart 140 km/h (fartbegränsad)
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen