Logga in

Nytt hantverkarformulär för tryggare avtal

Publicerad
17 mar 2014, 11:23

Skriftliga avtal vid hantverkstjänster minskar risken för meningsskiljaktigheter – det tåls att upprepas. Nu lanserar Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier (BI) och Villaägarnas Riksförbund Hantverkarformuläret 2014.

Statistik från kommunernas konsumentvägledningar och utredningar från Konsumentverket visar att tvister mellan hantverkare och konsumenter är vanliga. Det största problemet är att hantverksarbeten i många fall inleds utan att konsumenten och hantverkaren har en gemensam bild av vad som ska göras. Lösningen, enligt Konsumentverket, är skriftliga avtal som reglerar vad som ska göras, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta.

– I Konsumentrapporten 2013 visade det sig att hantverkstjänster tillhörde en av de grupper av tjänster där konsumenterna upplever mest problem och osäkerhet. Mycket av detta är enligt vår bedömning till följd av att parternas förväntningar inte stämmer överens och att det inte finns skriftlig dokumentation, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket, och fortsätter:

För att ett avtalsformulär ska användas krävs det att det är enkelt, flexibelt och ändamålsenligt. Därför var det dags att uppdatera det befintliga formuläret från 2009.
Daniel Gustafsson


Daniel Gustafsson berättar
att förbättringarna omfattar punkter som är anpassade för ROT-avdrag, fler möjligheter att avtala om pris och övriga ersättningskrav, ett separat avtal för tilläggstjänster och att formuläret är anpassat för att fungera i surfplattor och i mobiltelefoner.

– När vi tagit fram avtalet har alla parter representerats. BI har gett oss näringsidkarens perspektiv och Villaägarna konsumenternas, säger han.