Logga in

Högspänning

Publicerad
4 feb 2014, 15:02

Favoritskåpet Mercedes Vito har vi sett ända sedan 1996 då den kom i sin första tappning som den till viss del delade med Volkswagen Transporter. För fyra år sedan kom den nya generationen av Vito och i halvårsskiftet 2010 lanserade man elversionen Vito E-Cell som vi nu testar.

Designen känns modern och funktionen riktigt bra. Några yttre designförändringar i jämförelse med den vanliga Vito finns inte förutom dekorlisterna med texten Zero Emission på dörrarnas nederdel, på motorhuv och baklucka. Vito E-Cell är baserad på den längre versionen av Mercedes Vito (501 cm) men med den kortare hjulbasen (320 cm). Ett stort plus är att Vito E-Cell har skjutdörrar på båda sidor som standard. Maximal lastbredd genom skjutdörrarna är 92 cm vilket är lite mindre än hos konkurrenterna VW Transport och Ford Transit Custom, som båda öppnar lite över metern.

Elmotorn på 82 hk har teknikerna hos Mercedes stoppat in under motorhuven och drivningen ligger på framhjulen. Batteripacken av litiumjon-typ är placerad under bilen där bränsletanken och kardanaxeln normalt sett finns. Batteripacken är uppdelad i 16 moduler som bildar 192 celler och ger 360 volt.

Vito E-Cell är lättlastad men också lättmanövrerad. Gången är behaglig, mycket tack vare den låga tyngdpunkt som batteripacken på 450 kilo ger. Att backa är enkelt, tack vare backkameran. Kameran är standard med skärmen placerad i instrumentpanelens mittkonsol. Då bilen i det närmaste är ljudlös så ljuder en varningssignal då jag lägger i backen.

Enligt Mercedes är räckvidden 130 km innan elen är slut. Men då gäller det att planera sin körning noga. Inte bara det, föraren måste också tänka på hur han eller hon kör. Det gäller att undvika häftiga accelerationer och höga hastigheter. Så höga hastigheter lär det inte bli då maxfart är satt till 80 km i timmen. Jo, du läste rätt – 80 km/tim. Men jag lyckades pressa upp farten till 90 i testbilen (enligt hastighetsmätaren) vilket kändes svindlande. Här är det bäst att köra så ekonomiskt det bara går. Det kan jag också se på det högra instrumentet framför ratten. Samtidigt ser jag också i en stapel hur mycket ström det är kvar i batteriet. Enda trösten är att då jag bromsar så rinner den rörelseenergin tillbaka till batteripacken.

Då vi pratar om en elmotor så finns maximal kraft – 280 newtonmeter redan från noll och rakt upp till dess att den helt enkelt tar slut. Det gör att accelerationen kan mäta sig med en vanlig diesel. Om föraren nu vågar gasa på vill säga.

Jag känner redan av räckviddsnojan – kommer elen att räcka hela vägen hem? Allt kostar effekt. Regnar det så drar vindrutetorkare ström och är det höst eller kanske vinter så kostar det ström att ha på det eluppvärmda sätet och kupevärmaren som även de går på el.

Tanklocket har Mercedes behållit från vanliga Vito men bakom den luckan sitter nu anslutningskontakten för laddaren. Att ladda batteriet tar fem timmar med 380 volt och 16 ampere. Själva laddningen kan övervakas med datorn eller i mobilen. Det går också att ladda ur ett vanligt hushållsuttag på 230 volt. Men då lär det ta mer än dubbelt så lång tid.

Säkerheten är hög då Vito E-Cell har ESP och dubbla krockkuddar som standard. Någon krocktest i Euro NCAP har det inte gjorts på Vito men det kanske kommer då en ny Vito är på ingång under året. Men tittar vi än en gång på konkurrenterna så fick VW Transporter fyra stjärnor av fem möjliga i krocktestet som gjordes förra året men får spö av Ford Transit som kammade hem full pott – det vill säga fem stjärnor.

Någon prislapp på Vito E-Cell finns inte då Mercedes istället valt att leasa ut sina elskåp. Och varför köpa om man kan få ett bra låneavtal, vilket Mercedes erbjuder. Långtidsuthyrning betyder att man kan hyra en E-Cell till en fast månadskostnad som är 9 900 kronor exklusive moms. Avtalet löper på fyra år och 8 000 mil. I avtalet ingår alla kostnader för service och eventuella reparationskostnader och slitdelar. Däck ingår inte utan det kommer i så fall att kosta extra. Även bilförsäkring ingår i Långtidsuthyrningen.

FAKTA

Mercedes-Benz Vito E-Cell

Motor: Permanent syncronmagnetmotor.
Batteri: Litiumjon, 360 volt, 36 kWh, laddtid 5 tim med 380 volts laddspänning.
Topphastighet/0-100 km/tim: 80 km/tim, 11 sek.
Transmission: Steglös automat Effekt: 82 hk/280 Nm. 
Räckvidd: Maximalt 130 km, i blandad trafik 50-80 km.
Förbrukning: 25,2 kWh/100 km CO2 g/km: 0 g/km.
Axelavstånd/längd/bredd/höjd: 320/501/190/189 cm.
Lastutrymme l/b/h: 266/127 (mellan hjulhusen) annars 165/126 cm, 3,76 m2.
Maxlast/lastutrymme: 850 kg/5,7 m3.
Släpvagnsvikt: Finns inte.
Totalvikt: 3 050 kg.
Tjänstevikt: 2 200 kg.
Serviceintervall: 1 år/2 500 mil.
Pris (exkl. moms): 9 900 kronor/ månad i 48 månader.
För mer info: www2.mercedes-benz.se